FAQ
Palniki xenonowe mogą osiągać różną temperaturę barwową mierzoną w Kelwinach. Odpowiada ona za barwę światła, postrzeganą przez ludzkie oko. W zależności od temperatury barwowej, zmienia się także natężenie światła i osiągany efekt wizualny.
- 3000K – światło biało-żółte
- 4300K – światło białe z delikatnie żółtą poświatą
- 5000K – światło białe
- 6000K – światło białe z poświatą niebieską (tzw. cool blue)
- 8000K – światło biało-niebieskie
- 12000K – światło niebieskie z fioletową poświatą
Palniki o barwie żółtej (3000K), stosowane dosyć rzadko, nadają pojazdom charakter stylu retro. Najpopularniejsze i najczęściej kupowane palniki to te o barwie 4300K i 5000K, zbliżonej do koloru standardowych żarówek halogenowych. Zaletą barwy 6000K jest poprawa komfortu jazdy w nocy, ze względu na wyraźny efekt odblasku białych znaków poziomych na drodze. Natomiast barwa błękitna i fioletowa stosowana jest w tuningu optycznym pojazdów, ponieważ pozwala na efektowną stylizację samochodów i niepowtarzalne wrażenia wizualne.
Warto dodać, że światło o wyższej temperaturze, charakteryzuje się mniejszą wartością światła rzeczywistego mierzonego w Lumenach (Lm), a w związku z tym, gorszą penetracją w nocy, czy w czasie trudnych warunków atmosferycznych. Jest to odczuwalne zwłaszcza przy temperaturze barwowej powyżej 8000K.
1. Dlaczego Plasti Lak spływa ? Jak każdy dobrej jakość lakier powinien się ładnie rozlewać, my również zadbaliśmy o to, aby Plasti Lak miał gładką matową powierzchnie i ładnie się rozlewał. Dlatego też zaleca się nałożenie większej ilości cienkich warstw co uniemożliwi spłynięcie materiału.
2. Ilość warstw (spray). Dwie pierwsze warstwy w każdym przypadku to tylko napylenie (podkład).Następnie przy optymalnej temperaturze 18-20*C nakładamy 3-4 warstwy właściwe. Oczywiście zasada ta zmienia się wraz ze zmianą temperatury materiału, elementu malowanego i otoczenia (wyższa temp. grubsze warstwy, niższa temp. więcej cienkich warstw).
3. Aplikacja w temperaturze poniżej 15*C? Aplikacja nie jest wskazana. Temperatura poniżej 15*C zdecydowanie zwalnia odparowanie rozcieńczalników z produktu.
4. Jaki rozcieńczalnik do Plasti Lak? Do rozcieńczenia produktu proponujemy rozcieńczalnik naszej firmy LPL dedykowany specjalnie do tego produktu. Nie zalecamy rozcieńczania innymi rozcieńczalnikami, gdyż mogą okazać się zbyt agresywne i uszkodzić lakier. Mogą również negatywnie wpłynąć na sam produkt.
5. Jaki pistolet do lakierowania? Jeżeli chodzi o pistolet lakierniczy - dysza minimum 1,4mm , ciśnienie robocze na pistolecie 1,5 do 2 barów.
Śruby dobieramy według poniższych kryteriów:
1. Według płaszczyzny mocującej felgę.
Wyróżniamy 2 rodzaje gniazd w feldze:
- stożkowe
- kuliste
Śruba powinna mieć takie samo podsadzenie jakie jest gniazdo w feldze (gniazdo kuliste - śruba z podsadzeniem kulistym, gniazdo stożkowe - śruba z podsadzeniem stożkowym). Trudno jest ocenić gołym okiem jakiego typu gniazdo jest w feldze. Istnieje jednak bardzo łatwy sposób, aby to sprawdzić. Wystarczy wziąć do ręki jakiś prosty, sztywny przedmiot (np. drucik, ołówek, wykałaczka...) i przyłożyć go gniazda. Jeżeli przedmiot będzie przylegał do felgi na całej długości - mamy do czynienia z gniazdem stożkowym. W przeciwnym wypadku będzie prześwit i wtedy mamy do czynienia z gniazdem kulistym.
Jeżeli będziemy chcieli przykręcić felgę śrubą z nieodpowiednim podsadzeniem, będzie ona mocowała felgę jedynie punktowo i zniszczy gniazdo felgi. Co gorsze jednak może doprowadzić to do odkręcania się koła.
2. Według skoku oraz średnicy gwintu.
Przykłady oznaczenia średnicy i skoku gwintu:
- M12 x 1,25
- M12 x 1,5
- M14 x 1,5
Za skok i średnicę gwintu śrub odpowiedzialna jest piasta koła. Oznacza to, że niezależne czy będziemy mieć felgi stalowe czy aluminiowe, oryginalne czy nie, będziemy przykręcać je śrubami o takiej samej średnicy i skoku gwintu (zmienić się może jedynie długość i typ podsadzenia - stożek/kula). Aby sprawdzić powyższe parametry dla naszego auta należy więc odkręcić starą śrubę i zmierzyć suwmiarką.
3. Według długości śruby.
Prawidłowo dobrane śruby lub nakrętki powinny przy wkręcaniu wykonać określoną ilość obrotów:
- M12 x 1,25 - ok. 8 obrotów
- M12 x 1,5 - ok. 6,5 obrotu
- M14 x 1,5 - ok. 7,5 obrotu
Długość śruby mierzymy od stożka/kuli, a nie całą śrubę lub samą część nagwintowaną. Zbyt krótka śruba może spowodować wyrwanie gwintu z piasty lub uszkodzenie śruby, a w najgorszym wypadku odpadnięcie koła. Zbyt długa śruba wystaje z piasty samochodu i koroduje. Po pewnym czasie może wystąpić problem z odkręceniem koła. Zbyt mocno wkręcona natomiast ociera o hamulec ręczny.
Jeżeli nie są Państwo pewni jaką długość dobrać to najlepszym sposobem jest zmierzenie jej samemu w następujący sposób:
1) odkręcamy jedno koło
2) mierzymy i zapisujemy długość starej śruby (np. 28 mm)
3) przekładamy starą śrubę przez (starą) felgę
4) mierzymy i zapisujemy ile śruby wystaje poza felgę (np. 12 mm)
5) bierzemy tą samą śrubę i przekładamy ją przez nową felgę
6) mierzymy i zapisujemy ile śruby wystaje poza felgę (np. 5 mm)
7) do długości starej śruby dodajemy różnicę długości zmierzonych w punktach 4 i 6
(w naszym przykładzie: 28+(12-5)=35mm)
W ten sposób otrzymujemy długość śruby, którą powinniśmy kupić do nowych felg.
4. Według rozmiaru klucza.
Podstawowe rozmiary kluczy to:
- 17
- 19
Przy felgach aluminiowych często stosuje się śruby o mniejszych łbach niż przy felgach stalowych. Spowodowane jest to ograniczonym dostępem do śrub w gnieździe felgi (mniejsze łby śrub ograniczają ryzyko porysowania felgi przy odkręcaniu koła).